Andrzej Radomski
Narzędzia cyfrowe do badania filmów
Abstrakt:
Przedmiotem videoartykułu są narzędzia cyfrowe dedykowane do badania obrazów. W epoce społeczeństwa informacyjnego mamy do czynienia z lawinowym wzrostem producentów obrazów cyfrowych: zdjęć, filmów, animacji trójwymiarowych czy innego typu grafiki. Zasadniczym problemem jest badanie dużych zbiorów danych zwanych; big data. Stare metody wypracowane z myślą o badaniu świata tekstów okazują się (w przypadku filmów bądź grafiki) zupełnie nieprzydatne. Na przykładzie analizy filmu Gwiezdne Wojny oraz ekranizacji Trylogii Henryka Sienkiewicza autor ukazuje narzędzia cyfrowe i nową metodologię stworzoną do badania cyfrowych obrazów. Narzędzia do badania świata obrazów, a zwłaszcza ich dużych kolekcji tworzy i propaguje nowy nurt w nauce zwany: humanistyką cyfrową
Bibliografia:
Manovich, L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, W-wa, 2006.
Gillian, R., Interpretacja materiałów wizualnych. Klasyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, W-wa, 2010.
Osińska, V., Wizualizacja informacji, wyd. UMK, Toruń, 2016.
Radomski, A., Humanistyka w świecie Informacjonalizmu, wyd. E-naukowiec, Lublin, 2015.
Mayer-Schonberger, V., Kenneth Cukier, Big data, MT Biznes, W-wa, 2013
Zawojski, P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Oficyna Naukowa, W-wa, 2012.
Słowa kluczowe:
Humanistyka cyfrowa, big data, cyfrowe obrazy, wizualizacja
Wystąpienie: