Andrzej Radomski, Badanie okładek polskich tygodników społeczno-politycznych

Andrzej Radomski

Badanie okładek polskich tygodników społeczno-politycznych

Abstrakt:

Żyjemy w świecie zdominowanym przez obrazy. Stają się one także ważnym przedmiotem badan humanistycznych. Jednym z największych problemów badania filmów, zdjęć, ilustracji – w ogóle wszelkiej grafiki jest duża liczba danych – zwanych big data. Stare metody okazują się zupełnie nieprzydatne do badania tych nowych typów danych. Od kilkunastu dynamicznie rozwija się humanistyka cyfrowa, która proponuje nowe narzędzia do badania big data. W wideoartykule przedstawiono przykład nowego podejścia do wizualizacji obrazów. Zalety tych nowych narzędzi i metod przedstawiono na przykładzie analizy okładek polskich magazynów społeczno-politycznych. W sumie przebadano i zwizualizowano kilka tysięcy takich okładek. Przeprowadzono też analizę porównawczą. Wykazano, że istnieją podstawowe różnice między periodykami prawicowo-konserwatywnymi i lewicowo-liberalnymi jeśli chodzi o kolorystykę ilustracji.

Bibliografia:

  • Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa, 2009.
  • Biecek Przemysław, Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Warszawa 2016.
  • Christakis A. Nicholas, Fowler, H. James, W sieci, Sopot, 2011.
  • Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa, 2010.
  • Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa, 2006.
  • Mayer-Schonberger Victor, Cukier Kenneth, Big data, Warszawa, 2014.
  • Osińska Veslava, Wizualizacja informacji, Toruń, 2016.
  • Radomski Andrzej, Humanistyka w świeci Informacjonalizmu, Lublin, 2015.
  • Zawojski Piotr, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Warszawa, 2012.
  • Zawojski Piotr, Cyberkultura, Warszawa, 2010.

Słowa kluczowe:

big data, analiza, wizualizacja, humanistyka cyfrowa, cyfrowe narzędzia, okładki tygodników

SPrezentacja:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *