Maciej Jemioł, Petscop. Między popkultura a sztuką nowych mediów

Maciej Jemioł

Petscop. Między popkultura a sztuką nowych mediów

Abstrakt:

Celem wideoartkułu jest omówienie dzieła pt. Petscop, które przyjmuje postać serii materia łów wideo opublikowanych w serwisie YouTube. Omówienie Petscopu przebiega w ramach trzech części: pierwsza z nich poświęcona jest przywołaniu kontekstów, w obrębie który operuje wspom nienie dzieło; część druga skupia się na przeglądzie treści Petscopu i obecnych w nim licznych wąt ków, zaś w części trzeciej zaprezentowany jestszereg refleksji na tematrelacji między współczesną popkulturą a światem sztuki, które wyciągnięte być mogą na podstawie analizy Petscopu.

Bibliografia:

OPRACOWANIA NAUKOWE

  1. Adajian, T., The Definition ofArtw: E. N. Zalta (red.), „The Stanford Encyclopedia of Philosophy“ (edycja na jesień 2018), https://stanford.io/2UA0XSD, dostęp 12.06.2020.
  2. Bunch, S., Techno-Horror in Hollywood, „The New Atlantis. A Journal of Technology and Society“ Nr14 (jesień 2006), s. 137-140.
  3. Cardin, M. (red.), Horror Literature Through History. An Encyclopedia of the Stories That Speak to Our DeepestFears: Volume 1, Greenwood, SantaBarbara i Denver 2017.
  4. Dixon, W. W., A History of Horror, Rutgers University Press, Nowy Brunszwik i Londyn 2010.
  5. Fedorak, S., Pop Culture: The Culture of Everyday Life, University of Toronto Press 2009.
  6. Glas, R., Vicarious play: Engaging the viewer in Let’s Play videos, „Empedocles: European Journalforthe Philosophy of Communication“ Tom 5 Nr1-2 (1 stycznia 2015), s. 81-86.
  7. Graham, B., i Cook, S., Rethinking Curating: Artafter New Media, Leonardo Books 2010.
  8. Hills, M., “I’ll See You Again in 25 Years”: Paratextually Re-commodifying and Revisiting Anniversary Twin Peaks w: J. A. Weinstock i C. Spooner(red.), Return to Twin Peaks. New Approaches to Materiality, Theory, and Genre on Television, Palgrave MacMillan, Nowy Jork 2016, s. 193- 210.
  9. Larson, M., i Lundberg, Ch., Tourism Social Media: Transformations in Identity, Community and Culture, Emerald 2014.
  10. Mercer, j., Sarner, L., i Rosa, L., AttachmentTherapy on Trial: The Torture and Death ofCandace Newmaker, Greenwood Publishing Group 2003.
  11. Heller-Nicholas, A., Found Footage Horror Films. Fear and the Appearance of Reality, McFarland, Jefferson 2014.
  12. Rehbach, S., Nostalgische Erinnerungen an Computerspiele aufYouTube. Let’s Play Retro! w: J. Ackermann (red.), Phänomen Let’s Play-Video. Entstehung, Ästhetik, Aneignung und Faszination aufgezeichneten Computerspielhandelns, Springer 2017, s. 181-194.
  13. Rosenbaum, J., Bad Ideas: The Art and Politics of Twin Peaks w: D. Lavery (red.), Full of Secrets: CriticalApproaches to Twin Peaks, Wayne State University Press, Detroit, 1995, s. 22–29.

    TREŚCI POZANAUKOWE

@pressedyes (Tony), Twitter 2019, https://twitter.com/pressedyes, https://bit.ly/2B0oSnt, https://bit.ly/3dWK6Bf; dostęp 12.06.2020.
ADA: Archive of DigitalArt, https://www.digitalartarchive.at/, dostęp 02.10.2020.
Alchetron, https://alchetron.com/, dostęp 02.10.2020.
aluddragon, „Let’s Play «Ultima VII» Part 004 – The Passion of the Dorks”, YouTube 2014, https://www.youtube.com/watch?v=u8_J6vsCePM, dostęp 02.10.2020.
aluddragon, „Let’s Play «Ultima VII» Part 011 – Lovely Cove”, YouTube 2014, https://www.youtube.com/watch?v=jeAYRGD3AIc, dostęp 02.10.2020.
Balagueró, J., i Plaza, P. (reż.), [•REC], 2007.
Banksy, Mobile Lovers, Bristol2014.
brawlfloweri inni, Petscop Comprehensive Progress Document, https://bit.ly/2YtzP98, dostęp 12.05.2020.
Chanlyn i inni, Candace Newmaker, Wikipedia 2006-, https://en.wikipedia.org/wiki/Candace_Newmaker, dostęp 02.10.2020 ChristopherOdd, YouTube 2012-. Crash Bandicoot, Naughty Dog, 1996.
Crashpunk, Let’s Play Crash Bandicoot – 100% – Part 1 – My First Video Game, YouTube 2014, https://www.youtube.com/watch?v=LGuy912H6Zc, dostęp 02.10.2020.
Crashpunk, Let’s Play Crash Bandicoot – 100% – Part 5 – Toxic Waste, YouTube 2014, https://www.youtube.com/watch?v=bf9yy7E110w, dostęp 02.10.2020.
Craven, W. (reż.), Koszmar z ulicy wiązów, 1984.
Dame Falcon, Let’s Play Marvel’s Avengers Part 1, YouTube 2020, https://www.youtube.com/watch?v=pAtOHPf4ulo, dostęp 02.10.2020.
ElTipejoLoco, Let’s Play Nifty (Part 1), YouTube 2013, https://www.youtube.com/watch?v=JKdQ0ZBS_f0, dostęp 02.10.2020.
EternalDarkness: Sanity’s Requiem, Silicon Knights, 2002. Excerpts from video of the „birth” and death ofCandace Newmaker, The Millenium Project, https://bit.ly/2Auxjrb, dostęp 12.06.2020.
G. C. Keeling, The REAL meaning behind Petscop | G. C. Keeling, YouTube (materiałobecnie niedostępny).
Gutiérrez, F. J., (reż.), Rings, 2017.
Hutton, E., Microscopic Ivestigations of Life within the Purple Nest Jumper, https://www.eileenhutton.com/home/microscopic-investigation, dostęp 02.10.2020.
I♥, Nobody likes me, Vancouver2014.
I♥, Follow 4 Follow, Vancouver2016.
InternetMovie Database (IMDb), https://www.imdb.com/, dostęp 02.10.2020.
Jadusable, day four.wmv, YouTube 2010, https://www.youtube.com/watch?v=X6D2XCJUJHY, dostęp 02.10.2020.
Jadusable, DROWNED.wmv, YouTube 2010, https://www.youtube.com/watch?v=K48QdVhCBfQ, dostęp 02.10.2020.
JANAXAVE, The Death ofCandace Newmaker, Cabernet& True Crime 2018, https://cabernetandtruecrime.com/2018/09/09/the-death-of-candace-newmaker/, dostęp 02.10.2020.
Keith Ballard, Let’s Play Disco Elysium Part 9 – Ambitious Game Design, YouTube 2019, https://www.youtube.com/watch?v=BMI325E1rHs, dostęp 02.10.2020.
Kevorkian, J. (reż.), AwaitFurther Instructions, 2018.
Karsinski, J. (reż.), Ciche miejsce, 2018.
Krolowiec, Mój stary to fanatyk wędkarstwa (przykładowy repost copypasty), Wykop 2013, https://www.wykop.pl/
wpis/831235/moj-stary-to-fanatyk-wedkarstwa-pol-mieszkania-zaj/, dostęp 02.10.2020.
Kuhlmann, F., art looks much better on ..
Knudsen, E. (VictorSurge), fotografie przedstawiające SlederMana na konkurs forum SomethingAwful, 2009.
Miasteczko Twin Peaks, ABC, 1990-1991; Showtime 2017.
MrTabolt26 i inni, Ben drowned, Creepypasta Wiki 2014-, https://bit.ly/2YhKyDC, dostęp 11.06.2020. Myrick, D., i Sánchez, E. (reż.), Blair Witch Project, 1999.
Nightmare Masterclass, The Petscop Investigation (seria materiałów wideo), YouTube 2017- 2020, https://bit.ly/2MN7AwM, dostęp 12.06.2020.
Noir Ascii, Petscop Fan Theories: ‚From Care To Paul’ Theory, YouTube 2019, https://bit.ly/2zpAMHb, dostęp 12.06.2020.
Pan Cube i inni, Samobójstwo Sklamara, Creepypasta Wiki 2013-, https://creepypasta.fandom.com/pl/wiki/Samob%C3%B3jstwo_Skalmara, dostęp 02.10.2020.
Peli, O. (reż.), ParanormalActivity, 2007.
Petscop (subReddit), Reddit2017-, https://www.reddit.com/r/Petscop/, dostęp 16.06.2020.
Petscop, Petscop (seria materiałów wideo), YouTube 2017-2019, https://bit.ly/3f1p8RS, dostęp 09.06.2020.
Pony Island, DanielMullins Games, 2016.
Pop art (galeria użytkownika), Google Arts & Culture, https://artsandculture.google.com/usergallery/WgKiSXmX7bsVJQ, dostęp 02.10.2020
Pyrocynical, Petscop: The Best Game You’ve Never Played, YouTube 2017, https://www.youtube.com/watch?v=HbfnCMhN_zw, dostęp 02.10.2020.
Rzymon2000 i inni, Jef The Killer, Creepypasta Wiki 2013-, https://bit.ly/2UsZZYs, dostęp 11.06.2020.
Shelley, M. Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz, 1818 (data pierwszego wydania; ilustracja T. Von Holsta z wydania z 1831 r.).
Sometimes to Deal with the Dificulty ofBeing Alive, I Need to Believe There Is a Possibility ThatLife Is NotReal., Couillard, J., i Mercado, I.
The therapy thatkilled, The Guardian 2001, https://bit.ly/2MQs6N4, dostęp 12.06.2020.
Utopias: Navigating WithoutCoordinates, AAA.
Verbinsky, G. (reż.), The Ring, 2002.
VisualEditori inni, Mój stary to fanatyk wędkarstwa, Copypasta Wiki 2016-, https://copypasta.fandom.com/pl/wiki/M%C3%B3j_stary_to_fanatyk_w%C4%99dkarstwa., dostęp 02.10.2020.
Warhol, A., Puszki z zupą firmy Campbel, 1962.

Słowa kluczowe:

Petscop, popkultura, sztuka nowych mediów, YouTube

Prezentacja:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *