Kinga Grodzicka, Nina Kowalska, Julita Kwiatkowska, Agnieszka Łotysz: Cyberpunk

Kinga Grodzicka, Nina Kowalska, Julita Kwiatkowska, Agnieszka Łotysz

Cyberpunk

Abstrakt:

Wideoartykuł przedstawia zjawisko określane cyberpunkiem. Cyberpunk to nurt w literaturze SF ale także w muzyce, filmie, modzie czy grach komputerowych. Cyberpunk narodził się jako odmiana fantastyki naukowej skupiająca się na negatywnych konsekwencjach funkcjonowania ludzi w otoczeniu zaawansowanej technologii komputerowej i informacyjnej. Po raz pierwszy nazwa ‘Cyberpunk’ pojawiła się jako tytuł opowiadania Bruce’a Bethke „Amazing Stories” (1983). Za ojca literackiego cyberpunku uważa się powszechnie Williama Gibsona – autora takich utworów, jak: „Neuromancer”, „Graf Zero”, „Mona Liza Turbo”. Rozkwit gatunku nastąpił w latach osiemdziesiątych XX wieku. W wideoartykule zostały zaprezentowana historia gatunku i jej dzień dzisiejszy. Autorzy ukazują genezę tego nurtu, a następnie jego tryumfalny pochód w współczesnej kulturze popularnej. Zostały ukazane kanoniczne dzieła gatunku i najważniejsi twórcy. Szczególnie dużo miejsca poświęcono grom komputerowym. Całość jest bogato ilustrowana zdjęciami, fragmentami filmów i gier.

Bibliografia:

  1. cyberpunk – definicja, synonimy, przykłady użycia, sjp.pwn.pl [dostęp 2017-08-14].
  2. Jire Emine Gozen, Cyberpunk Science Fiction, Transcript, 2012. 3. Krzysztof Księski – „Dystopijna wizja świata bliskiego zasięgu. Cyberpunk jako złożone zjawisko kulturowe. Zarys zjawiska.” Czasopismo naukowe „Kultura i Historia”
  3. Megakorporacje, hakerzy i implanty. Witamy w cyberpunku, „Atavist”, 2 listopada 2016 [dostęp 2017-08-14].
  4. Andy Kelly: The best cyberpunk games on PC (ang.). PCGamer, 2015-07-21. [dostęp 2015-07-22].
  5. Adam Mazurkiewicz, Z problematyki cyberpunku. Literatura – Sztuka – Kultura, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
  6. Fernando Purcell, Camila Gatica, Hollywood and Disney in Mid-20th-Century Inter-American Relations, Oxford Research Encyclopedia of Latin American History, Oxford University Press, 23 maja 2019.
  7. Denis Taillandier, New Spaces for Old Motifs? The Virtual Worlds of Japanese Cyberpunk, „Arts”, 7 (4), 2018, [dostęp 2020-01-22] .
  8. Lidia Merás, European Cyberpunk Cinema, „Arts”, 7 (3), 2018, [dostęp 2020-01-22] .
  9. Andrzej Ziemiański, Cyberpunk. Odrodzenie, wyd. Akurat, 2020.

Słowa kluczowe:

Cyberpunk, kultura, film, gra

Key words:

Cyberpunk, culture, movie, game

Prezentacja:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *