Klaudia Kulińska: Ewolucja grafiki w grach komputerowych

Klaudia Kulińska

Ewolucja grafiki w grach komputerowych

Abstrakt:

Grafika komputerowa jest działem informatyki, który poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik komputerowych, wizualizuje w postaci obrazów cyfrowych dane, obiekty rzeczywiste lub wyobrażone. Początkowo grafika stosowana była głównie w technice. Z czasem stała się ona powszechnie wykorzystywana również w innych branżach m. in. naukowej, artystycznej, reklamowej, rozrywkowej. Współcześnie jest dziedziną, która cały czas się rozwija i gwarantuje szeroki zakres możliwości.
Grafika komputerowa stanowi niezbędny element w świecie gier komputerowych. Zgodnie z rozwojem technologii komputerowej, od lat 50-tych XX wieku powstają gry, których użytek opiera się przede wszystkim na obrazie graficznym widocznym na ekranie. Dynamiczny rozwój gier komputerowych stanowi również napęd rozwojowy grafiki komputerowej. Od czasu rozpowszechnienia grafiki trójwymiarowej, dominują na rynku gry 3D, pozwalające na oglądanie obiektów z każdej strony.
Autorka prezentuje główne etapy wdrażania grafiki w grach – począwszy od kultowego Ponga, poprzez grafikę 3D, a skończywszy na rozwiązaniach VR. Argumentuje, że współczesna grafika używana w grach osiągnęły niezwykle wysoki poziom rozwoju i zaawansowania technologicznego.

Bibliografia:

  1. Bratłomiej Kluska, Dawno temu w grach. Czas pionierów: szkice z historii gier
    komputerowych, Inicjatywa wydawnicza ORKA, Łódź 2008.
  2. Andre LaMothe, Triki najlepszych programistów gier 3D. Vademecum profesjonalisty,
    Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004/04.
  3. Jan Pienkos, Janusz Turczyński, Układy scalone TTL w systemach cyfrowych.
    Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1980.
  4. Mirosław Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury
    współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  5. Kelly Dempski, DirectX. Rendering w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Helion,
    Gliwice 2003/09.
  6. PiŁA, Jeziorko jak prawdziwe, „Gambler – Miesięcznik Elektronicznych Szulerów”.

Słowa kluczowe:

grafika, grafika cyfrowa, gry komputerowe, ewolucja gier

Key words:

graphics, digital graphics, computer games, evolution of games

Prezentacja:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *