Aleksandra Kowal, Natalia Abramek: Memy – fundament współczesnej kultury Internetu

Aleksandra Kowal, Natalia Abramek

Memy – fundament współczesnej kultury Internetu

Abstrakt:

Digital story opowiada o znaczeniu memów w dzisiejszej kulturze internetowej. Poruszane są różne definicje memów, w tym jako jednostek przekazu kulturowego, obrazków humorystycznych oraz komunikatów internetowych. Przedstawiona jest historia memów, sięgająca początków internetu, ich rozwój na platformach społecznościowych i różnorodność tematów i formatów, jakie przyjęły. Wyróżniane są memy związane z popkulturą, polityką, sportem i innymi obszarami życia, które stały się sposobem wyrażania opinii i tworzenia humoru w kulturze internetowej. Omawiane są różne formy memów, w tym statyczne obrazy, ruchome GIFy, krótkie filmy wideo i wpisy na portalach społecznościowych. Wyjaśniane są popularne typy memów, takie jak społeczno-polityczne, dekadenckie i pozytywne, oraz memy ze zwierzętami. Przedstawiane są powody, dla których memy są popularne, takie jak przyciąganie wzroku, prostota przekazu, potencjał wirusowy, budowanie wspólnoty, stymulowanie kreatywności i zapewnianie rozrywki. Wskazuje również na społeczną funkcję memów, jako nośników emocji, komentarzy i wyrazu tożsamości kulturowej, pozwalających użytkownikom Internetu wyrazić swoje poglądy w kreatywny i humorystyczny sposób.

Bibliografia:

Dawkins, R. (1976). The Meme Machine. Oxford: Oxford University Press.

Shifman, L. (2014). Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: MIT Press.

Szostak, M. (2019). Mem jako forma komunikacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Boczkowski, P. J., & Peer, L. (2011). The adoption of social media by news organizations: Comparing models of diffusion of innovations and social influence. New Media & Society, 13(5), 773-790.

Gorłewska, E. (2015). Emocje w sieci. Ekspresywność wybranych memów internetowych. W: Odkrywania słowa – historia i współczesność, pod red. E. Gorlewskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241-251.

Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford: Oxford University Press.

Bartsch, A., & Reips, U.-D. (2010). The social diffusion of memes: A quantitative analysis of the evolution of a popular internet meme. Journal of Computer-Mediated Communication, 15(3), 441-460.

Rzeszutko-Iwan, M. (2006). Memy w sieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kacperczyk, P. (2020, 12 stycznia). Memy: fenomen kultury internetowej. [W:] Polityka.pl.

Przybylski, A. (2020, 12 stycznia). Memy: krótka historia śmiesznych obrazków. [W:] Dziennik Gazeta Prawna.

Wieczorek, K. (2020, 12 stycznia). Memy: jak powstają i dlaczego są tak popularne? [W:] Onet.pl.

Wróbel, P. (2020, 12 stycznia). Memy: historia, rodzaje, funkcje. [W:] Gazeta Wyborcza.

Marecky, P. (2022). Memy. Podręcznik dla początkujących. Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Sroka, J. (2023). Memy. Jak powstają, dlaczego są popularne i jak je wykorzystać. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.

Maślanka, M. (2023). Memy. Przewodnik po internetowym humorze. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Munroe, R. (2015). The Meme Handbook. New York: Houghton Mifflin Harcourt

Słowa kluczowe:

mem, mem internetowy, historia memów, media społecznościowe

Keywords:

meme, internet meme, meme history, social media

Aleksandra Kowal, Natalia Abramek: Memes – the foundation of contemporary Internet culture

Abstract:

Digital story talks about the importance of memes in today’s internet culture. Various topics are discusseddefinitions of memes, including as units of cultural communication, humorous images and Internet messages. The history of memes, dating back to the beginnings, is presented the Internet, their development on social media platforms and the variety of topics and formats, which they adopted. The featured memes are related to pop culture, politics, sports and others areas of life that have become a way of expressing opinions and creating humor in culture website. Various forms of memes are discussed, including static images, moving GIFs, and short ones videos and posts on social media. Popular types of memes are explained, such as socio-political, decadent and positive, and animal memes. Reasons why memes are popular are presented, such as eye-catching, simplicity of message, viral potential, building community, stimulating creativity and providing entertainment. It also points to the social function of memes as carriers of emotions, comments and expressions of cultural identity that allow Internet users to express themselves your views in a creative and humorous way.

Prezentacja:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *